Meer dan 220 Japanse prenten, voornamelijk rond een handvol onderwerpen (mooie vrouwen, kabuki-acteurs, bloemen/vogels en landschappen) en die voldoen aan de criteria van een strenge censuur… dat is wat het Museum voor kunst en geschiedenis aan het Jubelpark te zien geeft met de Shin Haga tentoonstelling. Ik wijs er meteen op dat dit niet de ‘hardcore’ prenten van het Meiji-tijdperk zijn. Ze zijn echter wel discreet erotisch gezien door de naoorlogse Japanse bril. Want Shin Haga is een ‘revival’ van oude technieken die plaatsvindt vanaf de jaren ’30 (toen Japan zich begon open te stellen voor de wereld) tot de onmiddellijke naoorlogse periode.

 Er zijn twee soorten bezoekers: degenen die hun bezoek in 10 minuten beëindigen met de opmerking ‘het is hier allemaal hetzelfde’ en degenen die de tijd nemen, de uitleg lezen in het boekje dat beschikbaar is bij de ingang, de subtiliteiten van elke artiest bestuderen, de link zien met de klare lijn van Hergé, de Jugendstil of Art Deco, en verwonderd staart naar zoveel knowhow. Want een Japanse prent is een collectief werk : er is de uitgever (in dit geval Watanabe) die de markt kent, de kunstenaar, de houtgraveur en de drukker. 

Als je eenmaal hebt besloten dit universum te betreden, zul je gemakkelijk twee tot drie uur aan betoverd doorbrengen. Het is ‘slow pleasure’, niet voor hyperactieven met veel haast.

Museum voor Kunst en Geschiedenis /Jubelpark

16 €

di-vr : 9:30 – 17

za-zo : 10 – 17

Plus de 220 estampes japonaises, essentiellement autour de quelques sujets (jolies femmes, acteurs de kabuki, fleurs/oiseaux et paysages) et répondant aux critères d’une censure sévère … voilà ce qu’offre à voir le Musée d’art et histoire du Cinquantenaire avec l’exposition Shin Hanga. Je signale d’emblée que ce ne sont pas les estampes ‘hardcore’ de l’époque Meiji. Elles sont cependant discrètement érotiques vu à travers des codes japonais de l’après-guerre. Car Shin Haga s’agit d’un ‘revival’ des anciennes techniques qui a lieu des années 30 (quand le Japon a commencé à s’ouvrir au monde) à l’immédiat après-guerre.

 Il y a deux types de visiteurs : celui qui termine sa visite en 10 minutes avec le commentaire ‘c’est tout la même chose’ et celui qui prend tout son temps, lit les explications dans le livret disponible à l’entrée, étudie les subtilités de chaque artiste, voit les liens avec la ligne claire de Hergé, le jugendstil ou l’art déco, et s’émerveille pour tant de savoir-faire. Car une estampe japonaise est un travail collectif : Il y a l’éditeur (en ce cas Watanabe) qui connaît le marché, l’artiste, le graveur des bois et l’imprimeur. Une fois que vous avez décidé de pénétrer cet univers vous passerez facilement deux à trois heures d’enchantement. C’est du ‘slow Pleasure’, pas pour hyperactifs pressés.

Musee Art et Histoire au Cinquantenaire

16 €

ma-ve : 9:30 – 17

sa-di: 10-17