Het persoonlijk commentaar van QUOVADISART

Toegegeven, ik heb een zwak voor dit cultuurcentrum. Niet omdat het groots is – er zijn hooguit een dertigtal werken te zien uit de collectie van het SMAK – maar omdat ze het hedendaagse kunst zo vlot aan de man kunnen brengen. Size does not matter voor tentoonstellingen en ‘Small ‘ kan zeer boeiend zijn… en nu de collectie van het vroegere museum voor hedendaagse kunst in duistere kelders is verdwenen om plaats te maken voor een weinig boeiend fin-de-siècle-museum is ieder initiatief rond actuele kunst meer dan welkom in het Brusselse.

Het team van het cultuurcentrum neemt u bijna letterlijk bij de hand : een zeer subliele en overzichtelijke ‘ accrochage ‘, enkel topwerken en vooral een zeer professioneel bezoekersboekje in een begrijpelijke taal . Als je de tijd neemt om rustig het commentaar bij de werken te lezen ( niet het ‘pedante’ stuk van P Van Rossem )  is dit een ideale initiatie voor wie drempelvrees heeft voor hedendaagse kunst! Daarenboven betreft het een periode waar het woord ‘ schoonheid ‘ nog niet verbannen was, wat het geheel nog meer toegankelijk maakt. Ik durf weggen dat U na het bezoek geboeid kan geraken voor het minimalistisch spiegeltje aan de wand in A4 formaat van G Richter.

 

De mededeling van het cultuurcentrum:

Over de veranderingen in de artistieke representatie van de mens en het mensbeeld vanaf de jaren vijftig tot nu.

In het eerste deel is sterk werk te zien van o.a. Karel Appel, Asger Jorn, Martial Raysse, Chuck Close, Andy Warhol, Jonas Mekas, Panamarenko en andere, bij het grote publiek minder bekende kunstenaars zoals Jacques Verduyn en Valerio Adami die aantonen hoe de beeldende kunst zich langzaam onttrok aan het naoorlogse trauma. De befaamde Nederlandse kunstenaar Mark Manders maakt voor dit deel een nieuwe, zielsaangrijpende sculptuur en Jacques Charlier toont, als residerend kunstenaar in de drie delen van The Ever Changing Body, zijn vroege reeks “vernissagefoto’s”.

In het tweede deel wordt werk van eigenzinnige kunstenaars getoond met roots in de late jaren zeventig en tachtig die met hun productie tot op vandaag actueel blijven. Wij zijn heel fier werk te presenteren van Thomas Ruff en Marie-Jo Lafontaine. Een nieuwe videoproductie wordt verwacht van Manon De Boer en ook de in de drie delen residerende Jacques Charlier toont aansluitend werk uit die periode.

In het derde deel van het drieluik The Ever Changing Body wordt ditmaal straf werk getoond van o.a. Charif Benhelima, Mekhitar Garabedian, Ahlam Shibli, Stan Douglas en David Zink Yi.

Practisch

DEEL I van za 11 januari 2014 tot do 6 februari 2014

DEEL II van vr 21 februari 2014 tot do 17 april 2014

DEEL III :van vr 2 mei 2014 tot zo 25 mei 2014

Cultuurcentrum Strombeek Grimbergen

Gemeenteplein, B-1853 Strombeek-Bever, tel +32 (0)2 263 03 43

info@ccstrombeek.be

Publieksruimtes  open elke dag van 10u tot 22u

gratis

 

Les informations du musée:

Désolé: uniquement en néerlandais: communauté flamande oblige…

Le commentaire personnel de Pierre Kluyskens:

J’avoue que j’ai un faible pour le Centre Culturel de Strombeek Bever. Ils ont une excellente équipe et des alliances avec les meilleurs musées. Leur collaboration avec le SMAK de Gand leur permet de réaliser chaque année une trilogie sur un thème de l’art contemporain. En comme la collection du musée d’art moderne à été ‘ kidnappée’ pour faire place au Musée Fin-de-Siècle-Museum pas très excitant, toute initiative autour de l’art contemporain est plus que bienvenue en région bruxelloise…

Le CC de Strombeek n’est pas un énorme espace – il y a une bonne vingtaine d’oeuvres d’ exposées- mais l’expo est faite avec passion, rigueur et intéligence. De plus, c’est une période ou le mot ‘ beauté ‘ n’était pas encore rayé du dictionnaire, ce qui ne gâche rien. La sélection est rigoureuse et parfaite, l’accrochage très subtile et il y le petit guide ( uniquement en Néerlandais) qui est un petit bijou tant que les explications sur les oeuvres sont claires et en langage que vous et moi comprenez . Par contre, passez le texte de P Van Rossem  assez indigeste .

Pour ceux qui aimeraient mieux connaitre l’art contemporain, c’est une occasion unique. Vous verrez, avec le commentaire, vous comprendrez même le sens d’un petit miroir ( de Richter ) au format A4 sur un mur blanc…

Il faut prendre le temps de voir et lire … et connaitre le néerlandais.

4133_5237_munoz-watchmenInformations pratiques :

Cultuurcentrum Strombeek Grimbergen

Gemeenteplein, B-1853 Strombeek-Bever, tel +32 (0)2 263 03 43

info@ccstrombeek.be

Ouvert tous les jours de 10 à 22 h

Gratuit