Kinshasa 1960’s – 2020’s : Jean Depara – Alain Nzuzi Polo **

Les portraits du photographe congolais Jean Depara (1928 – 1997) capturant Kinshasa où la vie nocturne bat son plein offrent un fascinant aperçu de la vie quotidienne et de la culture dans les années 50-70. Dépeignant une époque de transition politique et sociale, les images de Depara révèlent une ville en pleine effervescence, vibrant au rythme de la musique, de la danse et de la vie urbaine.

Rappelons que Kinshasa dans les années 60 était un carrefour culturel important, où se mêlaient les influences congolaises traditionnelles avec les tendances occidentales émergentes. La musique congolaise, en particulier la rumba et son dérivé le soukous était en plein essor, avec des artistes emblématiques tels que Franco Luambo et Tabu Ley Rochereau qui dominaient la scène musicale locale. Les clubs de musique, les bars et les lieux de divertissement étaient des points de rencontre animés où la population se réunissait pour célébrer et socialiser.

Depara capture également la diversité culturelle de Kinshasa, mettant en lumière les différents groupes ethniques, les modes de vie urbains et les expressions artistiques de l’époque. Des clichés imprégnés d’une atmosphère de joie de vivre, de vitalité et d’authenticité délivrant un témoignage visuel passionnant.

Cependant, les années 60 étaient une période de bouleversements politiques en République Démocratique du Congo, marquée par l’indépendance en 1960 et les luttes pour le pouvoir qui ont suivi. Malgré les défis politiques et économiques, les photographies de Depara reflètent une résilience et une dynamique propre à la ville et à ses habitants. Il nous a ouvert une fenêtre sur Kinshasa dans ces années-là qui témoigne à la fois de l’énergie bouillonnante de la vie urbaine et des défis d’une époque de transition politique et sociale.

À trois générations d’intervalle, le Kinshasa de 2020 est interprété, quant à lui, par Alain Polo Nzuzi (1985), artiste plasticien et photographe (il a l’âge de Depara à l’époque) dont le travail se concentre sur la documentation de la vie urbaine à Kinshasa. Son regard est unique et souvent introspectif sur la réalité complexe de la vie quotidienne de la métropole.

A travers ses images, Alain Polo Nzuzi explore les différents aspects de la vie kinoise, y compris les défis socio-économiques auxquels sont confrontés ses habitants, sans oublier les moments de joie, de résilience et de créativité qui la caractérisent. On y découvre des contrastes saisissants entre modernité et tradition, urbanité et nature, pauvreté et richesse. Autrement dit, une vision nuancée d’une réalité complexe, grâce e.a. aux différents styles et techniques qu’il utilise pour s’exprimer et narrer les histoires qu’il souhaite partager. 

A travers des portraits, des scènes de rue, des paysages urbains ou des moments intimes, ses photographies nous invitent à une réflexion sur la condition humaine et les réalités de la vie dans une mégapole africaine en pleine mutation. Contribution importante à la représentation visuelle de Kinshasa, il offre un regard contemporain et souvent poétique. 

Bref, Alain Polo Nzusi réussit à créer un cadre – au propre comme au figuré – inattendu au paysage perturbé, saturé, chaotique d’aujourd’hui.

L’exposition organisée dans le cadre du PhotoBrusselsFestival

par Jean Loup Pivin et Pascal Martin Saint Léon, fondateurs de l’emblématique Revue Noire www.revuenoire.com met intelligemment en parallèle deux parcours artistiques ancrés dans la ville où l’on ressent des sensualités différentes, certes mais une même vitalité.

Texte & Photos Virginie de Borchgrave

Jusqu’au 28 avril 2024

Cloud Seven

www.cloudseven.be

www.photobrusselsfestival.com

(vertaling met Chat GPT)

De portretten van de Congolese fotograaf Jean Depara (1928 – 1997) die Kinshasa vastleggen, waar het nachtleven in volle gang is, bieden een fascinerend inzicht in het dagelijks leven en de cultuur in de jaren 50-70. Depara’s beelden tonen een tijdperk van politieke en sociale overgang, waarbij ze een stad onthullen die bruist van activiteit, pulserend op het ritme van muziek, dans en stedelijk leven.

Het is belangrijk op te merken dat Kinshasa in de jaren 60 een belangrijk cultureel knooppunt was, waar traditionele Congolese invloeden vermengd werden met opkomende westerse trends. Met name Congolese muziek, zoals de rumba en haar afgeleide soukous, floreerde, met iconische artiesten zoals Franco Luambo en Tabu Ley Rochereau die het lokale muzieklandschap domineerden. Muziekclubs, bars en amusementsetablissementen waren levendige ontmoetingsplaatsen waar mensen samenkwamen om te vieren en te socialiseren.

Depara legt ook de culturele diversiteit van Kinshasa vast, waarbij verschillende etnische groepen, stedelijke levensstijlen en artistieke uitingen van die tijd worden belicht. Zijn foto’s stralen een sfeer uit van levensvreugde, vitaliteit en authenticiteit, waardoor ze een boeiend visueel verslag vormen.

Niettemin waren de jaren 60 een periode van politieke onrust in de Democratische Republiek Congo, gekenmerkt door de onafhankelijkheid in 1960 en de machtsstrijd die daarop volgde. Ondanks de politieke en economische uitdagingen weerspiegelen Depara’s foto’s veerkracht en dynamiek, eigen aan de stad en haar inwoners. Hij opende een venster naar Kinshasa in die tijd, dat zowel de bruisende energie van het stadsleven als de uitdagingen van een tijd van politieke en sociale overgang laat zien.

Op drie generaties afstand wordt het Kinshasa van 2020 daarentegen geïnterpreteerd door Alain Polo Nzuzi (1985), een beeldend kunstenaar en fotograaf (dezelfde leeftijd als Depara destijds), wiens werk zich richt op het documenteren van het stadsleven in Kinshasa. Zijn perspectief is uniek en vaak introspectief over de complexe realiteit van het dagelijks leven in de metropool.

Via zijn beelden verkent Alain Polo Nzuzi de verschillende aspecten van het leven in Kinshasa, inclusief de sociaal-economische uitdagingen waarmee de inwoners worden geconfronteerd, maar ook de momenten van vreugde, veerkracht en creativiteit die het kenmerken. We ontdekken opvallende contrasten tussen moderniteit en traditie, stedelijkheid en natuur, armoede en rijkdom. Met andere woorden, een genuanceerd beeld van een complexe realiteit, mede dankzij de verschillende stijlen en technieken die hij gebruikt om zich uit te drukken en de verhalen te vertellen die hij wil delen.

Door portretten, straatscènes, stedelijke landschappen of intieme momenten brengen zijn foto’s ons tot nadenken over de menselijke conditie en de realiteiten van het leven in een Afrikaanse metropool die volop in verandering is. Als belangrijke bijdrage aan de visuele representatie van Kinshasa biedt hij een hedendaags en vaak poëtisch perspectief.

Kortom, Alain Polo Nzusi slaagt erin een onverwacht kader te creëren – zowel letterlijk als figuurlijk – in het verstoorde, verzadigde, chaotische landschap van vandaag.

De tentoonstelling, georganiseerd in het kader van het PhotoBrusselsFestival door Jean Loup Pivin en Pascal Martin Saint Léon, oprichters van het iconische Revue Noire www.revuenoire.com, plaatst op een intelligente manier twee artistieke trajecten naast elkaar die verankerd zijn in de stad en waarbij verschillende sensualiteiten voelbaar zijn, maar toch eenzelfde vitaliteit delen.

Tekst & Foto’s Virginie de Borchgrave

Tot 28 april 2024

Cloud Seven www.cloudseven.be www.photobrusselsfestival.com