Met Harry Gruyaert (Antwerpen 1941) bevinden we ons in een heel ander register dan dat van de zeer intense en persoonlijke fotografie van Eyes Wide Shut in de Botanique.
Hier gaat het over fotojournalistiek en zijn zeer strikte ethische codes: objectiviteit, respect, eenvoud, geen enscenering, geen manipulatie, helderheid, een zekere terughoudendheid en afstand tot het onderwerp.

 

Met Harry Gruyaert (Antwerpen 1941) bevinden we ons in een heel ander register dan dat van de zeer intense en persoonlijke fotografie van Eyes Wide Shut in de Botanique.

Hier gaat het over fotojournalistiek en zijn zeer strikte ethische codes: objectiviteit, respect, eenvoud, geen enscenering, geen manipulatie, helderheid, een zekere terughoudendheid en afstand tot het onderwerp.

Gruyaert verliet zijn geboortestad vijftig jaar geleden om al snel een van de pioniers van de kleurenfotografie te worden (met William Eggleston en Stephen Shore) . Uiteraard in Kodachrome met zijn warme en verzadigde kleuren. Hij sloot zich aan bij het bureau Magnum, dat in die tijd nog zeer ingegraven was in documentaire fotografie, en hij bracht er een meer persoonlijke en poëtische visie aan.

 

Net als Breugels schilderijen wemelen de foto’s van Gruyaert van kleine details en tafereeltjes die op hun beurt weer ‘schilderijen in het schilderij’ vormen. U kunt zich uren laten meeslepen door deze beelden.

 

 

 

 

 

De mededeling van het FOMU

Harry Gruyaert (Antwerpen, °1941) is een van ’s lands bekendste fotografen. Met deze retrospectieve schetst het FOMU een rijk en verrassend beeld van zijn oeuvre. Gruyaert is een van de pioniers van de kleurenfotografie en sinds 1982 vooraanstaand lid van het gerenommeerde fotoagentschap Magnum.

Centraal in de tentoonstelling staan zijn meest iconische beelden. Elke foto onthult een eigen, uniek universum, opgebouwd met een feilloos gevoel voor kleur, licht en compositie. Gruyaert trekt de wereld rond, voortgestuwd door een niet aflatende zoektocht naar de schoonheid van het alledaagse.

Gruyaerts poëtische vertelkracht komt ook voluit tot zijn recht in drie reeksen. Rivages (2003) bundelt beelden waarin de horizon en de zee centraal staan. Het recent uitgegeven East West (2017) confronteert het kleurenpalet van Moskou in 1989 met dat van Las Vegas en Los Angeles in 1981.  Het conceptuele TV Shots (1974) beschouwt Gruyaert zelf als zijn meest journalistieke werk en is in FOMU te zien als een video-installatie.

Het meesterlijk gebruik van kleurenfotografie – met zijn geliefde Kodachrome film – is Gruyaerts handelsmerk. De tentoonstelling in het FOMU toont echter ook zijn veelzijdigheid en focust op enkele zelden geziene kanten van zijn carrière: vroeg zwart-witwerk, een modecampagne voor Hermès, covers van Penguin pocketuitgaves van Georges Simenon, een hommage aan filmmaker Michelangelo Antonioni, familiefoto’s en uiteenlopende opdrachtfotografie.

De tentoonstelling Harry Gruyaert – Retrospectieve biedt een compleet overzicht van een gevierde carrière. Het is een poëtische vertelling waarbij kleur en licht de hoofdrollen spelen, waar fotografie zich van haar beste kant laat zien en de “voorwaarden voor een wonder” schept

Practisch

FOMU – Fotomuseum Antwerpen 
Waalsekaai 47
2000 Antwerpen
T: +32 (0)3 242 93 00 (algemeen) | +32 (0)3 242 93 20 (reservaties)
info@fomu.be

Maandag: gesloten (uitgezonderd op feestdagen)
Dinsdag: 10 tot 18 uur
Woensdag: 10 tot 18 uur
Donderdag: 10 tot 18 uur
Vrijdag: 10 tot 18 uur
Zaterdag: 10 tot 18 uur
Zondag: 10 tot 18 uur

Het FOMU is uitzonderlijk open op: paasmaandag 02.04.2018 en pinkstermaandag 21.05.2018

10€