La scénographie a toujours été un élément très important dans la présentation d’une œuvre. Hangar l’a bien compris et les dernières expos virent (dérivent) vers plus de mises en valeur avec des projections sur tissu transparent, installations surréalistes, scénographies délirantes. Chacun a son point de « trop est teveel » et beaucoup apprécieront cette profusion scénographique mais je suis probablement un peu vieux jeu. Quant au contenu il a – comme toujours chez Hangar- été soigneusement étudié. Il y a une belle série d’Alice Pallot sur les ‘algues maudites’ et de Mattieu Gafsou sur notre relation avec la nature. A l’étage supérieur notre excellent photographe Paul D’Haese joue un jeu de chât et la souris avec Replica Falsifica, une série de photographies trouvées sur le Net. Pour l’installation du Oyster Mushrooms Orchestra, voir mon commentaire ci-dessus.

Il y a également une expo ‘ Melting islands’ au premier étage jusqu’au 8/7.

De scenografie is altijd een zeer belangrijk element geweest in de presentatie van een werk. Hangar heeft dit goed begrepen en  in de laatste tentoonstellingen wordt ziet men meer en meer projecties op transparante stoffen, surrealistische installaties, uitzinnige scenografieën. Iedereen heeft zijn punt van “trop is teveel” en velen zullen deze scenografische overdaad waarderen, maar ik ben waarschijnlijk een beetje ouderwets. Wat de inhoud betreft, die is – zoals altijd bij Hangar – zorgvuldig bestudeerd. Er is een mooie serie van Alice Pallot  ‘ A sea of tears’ en van Mattieu Gafsou over onze relatie met de natuur. Boven speelt onze uitstekende fotograaf Paul D’Haese een kat-en-muisspel met Replica Falsifica, een reeks foto’s gevonden op het net. Voor de installatie van het Oyster Mushrooms Orchestra, zie mijn commentaar hierboven.

Er is eveneens een tentoonstelling ‘ melting islands ‘ tot 8/7.

In a dreamlike universe with codes close to a documentary, Matthieu Gafsou, Alice Pallot and the De Anima collective beckon us to reflect on the living and the bond that human beings have with nature. Between macro-ecology and the observation of the infinitely small, these three artistic projects form a whole through which we can perceive the original and ultimate force of nature as it unfolds in a network – a powerful and resilient “interlinked whole”.

The unraveling of the world is shown by the Swiss photographer Matthieu Gafsou in a relational and human trope. As part of the Résidence 1+2 “Photographie et sciences” in Toulouse, Alice Pallot focuses on the problem of toxic algae in Brittany (“green algae”). The highlight of her series, a video entitled “Anoxie verte” plunges us among the tiny forms of life that can endure this man-made plague.

The De Anima Collective takes us into a poetic concert of mushrooms, the result of scientific observation and a desire to break down barriers between the mediums…

Melting islands 

The inherent fragility of islands is a complex issue that is influenced by a range of environmental, economic and social factors. The melting of populations, ice and sandy coastlines pose a significant threat to the sustainability and resilience of island communities and ecosystems, be they tropical or Arctic. With Melting Islands, Hangar presents 4 projects that illustrate some of these challenges:

  • The melting of permafrost on islands leads to significant changes in the landscape and ecosystems. Frozen grounds constitute a crucial part of the global climate system. As they thaw, they release large amounts of carbon dioxide and methane, powerful greenhouse gases that contribute to global warming. Matthieu Litt’s timeless images plunge us into a poetic contemplation while keeping us aware of the threat to these landscapes.
  • The extraction of sand from the coastline has negative consequences for the environment as well as for human communities. In Cape Verde, Mathias Depardon alerts us to the double scourge of erosion and loss of biodiversity on the one hand, and of great poverty and human exploitation on the other. 
  • Island communities are often considered fragile because of their isolation on every front. La Firme of Richard Pak focuses on a community at the ‘end of the world’ with unique cultural and social characteristics. With Les rochers fauves, Clément Chapillon plunges us into the arid world of Greece’s least populated island. 

Hangar Place du Châtelain 18

Tuesday- Saturday 12-18

7€