Le meilleur et le pire dans l’ expo ‘ Obsession’ à la Maison Particulière. Le meilleur: des dessins sublimes de Hans Bellmer ( dans une chambre à l’écart car pas pour mineurs!), Coplans, Broodthaers, Johan Creten,Sophie Calle, Fabre, Delvoye, Borremans, Richter, Michel François, Rainer, Arman, Rauch… au fond à peu près tout sauf les ‘ oeuvres ‘ du couple Garouste.

Malheureusement, il n’y a pas moyen de regarder à côté : elles sont partout, dans toutes les pièces, dans tous les recoins. Ceci n’est évidement qu’une opinion personnelle (et je ne suis pas un critique d’art officiel) et il a la cote chez des gros collectionneurs, mais cela m’étonnerait fort qu’il pende un jour aux cimaises du Louvre. Par contre, ils ont un gout sur pour sélectionner les oeuvres d’autres artistes.

Dommage car une visite de la maison particulière est toujours un moment de bonheur. L’accueil est personnel et chaleureux, l’accrochage toujours fait avec énormément de soin et de justesse, beaucoup de lumière naturelle, un espace qui invite à la détente et à l’ouverture.  La maison particulière montre des collections privées que l’on n’aurait jamais l’occasion de voir sans cette initiative mais sont donc redevables du goût et de la sensibilité de ces mêmes collectionneurs.

Reste qu’il y a de très belles perles à découvrir, quitte à parfois fermer les yeux.

autres critiques : la libre , Mu-inthecity

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L’annonce de la maison particulière

13, c’est le chiffre de l’accrochage du mois de janvier 2015 à Maison Particulière.

Obsession est son titre. Obsession a pour genèse cette « maladie » propre aux collectionneurs : l’addiction à l’art.

Obsession met en lumière un des aspects propres à la recherche artistique: la répétition.

Comme « un serpent qui se mord la queue », nous évoluons tous, collectionneurs et artistes, les uns acquérant, les autres créant, à la recherche de ce qui pourrait donner un sens au monde qui nous entoure, car « qui peut prétendre sortir du cercle qu’il croit avoir choisi » ? – Gérard Garouste.

À plus d’un titre, la charge émotionnelle de cet opus est intense : le nombre des œuvres présentées, balayant les époques, de l’Âge du bronze à aujourd’hui; le profil des quatre collectionneurs invités ; les deux invités littéraires, François Rachline et François de Coninck ; l’artiste convié Gérard Garouste, lui-même s’étant également mis dans la peau d’un collectionneur, en choisissant les œuvres de sa collection rêvée en plus des siennes; et enfin, Elizabeth Garouste, son épouse, designer.

Obsession est un accrochage. Ce terme, plus que jamais, a du sens dans cet environnement mêlant plusieurs collections aux œuvres d’un artiste. Les œuvres sont bien « accrochées » dans une maison au gré des dialogues inattendus qu’elles inspirent. Les collectionneurs ont respecté la règle du jeu que Maison Particulière a fixé, à savoir choisir eux-mêmes les œuvres présentées. Effectivement, comment intervenir sur les obsessions des uns et des autres? Ici s’affirment le particulier, l’individu, l’émotion. De la diversité nait la richesse.

Des mots, souvent, ont été prononcés par nos invités, les voici dans le désordre : « Intensité, charge émotionnelle, fascination, répétition, accumulation, compulsion, passion, désir, envie ».

THE EKARD COLLECTION, derrière laquelle se cache un couple passionné par l’exploration de l’art actuel, se définit par des propositions dans lesquelles se mêlent technique, esthétique et substance.

La participation de Chris et Lieven Declerck, après Etats d’âmes en 2014, fait sens et suite, car seul un esprit « sainement ou maladivement » intense peut collectionner. Ils dévoilent ainsi la richesse d’une collection qui ne se limite pas un thème, un média ou une dimension.

La collection d’Hélène David-Weill rime avec désir, plaisir, échange et partage : pour elle, une œuvre est avant tout « une envie » et l’art une « rencontre ».

Enfin, notre collection, dont le fil conducteur principal n’est pas avoué, si ce n’est celui d’une stimulation des « énergies » et de l’étonnement que doit provoquer une œuvre en nous. Notre choix s’est arrêté sur la forme circulaire, fascinante et mystérieuse, véritable métaphore de l’obsession à nos yeux.

La contribution de Gérard Garouste, artiste invité, revêt un caractère double: celui de l’artiste qu’il est, et celui du collectionneur qu’il n’est pas. Parce qu’il se confronte avant tout à la peinture, son travail interpelle aujourd’hui dans l’univers de l’art contemporain. Ses choix d’œuvres personnelles tout comme celles qu’il a choisi chez d’autres artistes, qu’il s’agisse de Neo Rauch, de Ben ou de Sigmar Polke, illustrent « une étrange préoccupation », et constituent une « manière de nous rendre complice » de son imaginaire.

Un mot au sujet d’une invitée pas comme les autres, Elizabeth Garouste. C’est un plaisir pour nous de montrer, mêlé au mobilier quotidien de Maison Particulière, ses créations insolites, baroques et merveilleuses : guéridon, tabouret ou encore table basse qui nous transportent dans son univers.

Enfin, deux regards, deux écritures, deux témoins extérieurs, nos invités littéraires : François Rachline et François de Coninck.

Nous avons convié le premier car sa relation, longue et amicale avec Gérard Garouste nous « imposait » de lui demander d’écrire sur l’œuvre de ce dernier et l’obsession artistique: « Le créateur est familier de sa propre étrangeté… Il la fréquente jour et nuit, travaillant ainsi à se laisser travailler par elle. Il pénètre toujours plus avant dans ses contrées intérieures et s’épuise à explorer en lui ce qui justement ne se laisse pas épuiser ».

Le second, introduit à nous par une amie collectionneuse, dont il avait fait un portrait saisissant, nous offre sa plume pour les œuvres d’autres artistes. Une plume inspirée par l’Obsession du collectionneur : « Son désir fait de lui cet être intranquille, habité par une obsession informe à la recherche d’une forme, (…) C’est une âme en fuite dans un corps qui rêve, dont l’œil est perpétuellement aux aguets ».

Infos pratiques

Du mardi au dimanche sans rendez-vous

De 11h à 18h

participation :10€

1,25 € “Article 27”

Gratuit pour les membres et étudiants de – 26 ans

Accès transports publics :

Train – Gare du Midi Tram – 93, 94 et 81 (Bailli)

Métro – 2 et 6 (Louise) Bus – 54 (Bailli)

Rue du Châtelain, 49 Bruxelles

Topwerken naast de grootste banaliteit in deze expo ‘ Obsession’ van het Maison Particulière.

Vooreerst het beste: enkele sublieme tekeningen van Hans Bellmer ( toch in een apart zaaltje want meer dan aangebrand!), Coplans, Sophie Calle, Fabre, Delvoye, Borremans, Richter, Michel François, Rainer, Arman, Rauch,Broodthaers, Johan Creten… eigenlijk ongeveer alles behalve de werken van het koppel Garouste.

Het probleem is dat je er niet naast kan kijken: ze staan overal en dominant. OK, ik ben geen officiële kunstcriticus en ze zijn in trek bij rijke verzamelaars, maar het zou mij toch wel sterk verwonderen als die namen binnen enkele decennia nog iets zullen betekenen.

Een beetje spijtig want een bezoek aan het ‘ Maison Particulière ‘ is altijd iets bijzonder. De ontvangst is er warm en persoonlijk, er is veel natuurlijk licht , de ruimte oogt ‘ elitair ‘ maar toch huiselijk, overal ligt documentatie, rustige muziek, een prachtige tuin…

Het is geen museum, noch een galerij, maar een plaats waar privé collecties met passie worden getoond in een achttal salons.

Obsession_7Uiteraard hangt de kwaliteit van de tentoonstellingen af van de smaken en gevoeligheden van de verzamelaars en ditmaal klikte het niet. Blijft uiteraard dat er een hele resem aan topwerken te zien is…

 

MEDEDELING VAN MAISON PARTICULIERE

13 is het nummer van de tentoonstelling van januari 2015 in Maison Particulière.

Obsessie is haar titel. Obsessie vindt haar oorsprong in de aandoening die eigen is aan kunstverzamelaars: kunstverslaving.

Obsessie werpt het licht op een element dat eigen is aan het artistiek onderzoek: herhaling.

“Zoals een slang die zich in zijn eigen staart bijt” gaan de kunstverzamelaar en de kunstenaar, de één door te kopen, de ander door te creëren, op zoek naar datgene dat zin zou kunnen geven aan de wereld die hen omringt, want “wie kan beweren de cirkel te verlaten die hij denkt te hebben gekozen?” – Gérard Garouste

In meer dan één opzicht is de emotionele lading van dit opus bijzonder intens: het aantal kunstwerken dat tentoongesteld wordt, gaande van werken uit de Bronstijd tot hedendaagse kunstwerken; het profiel van de vier genodigde kunstverzamelaars; de twee literaire genodigden, François Rachline en François de Coninck; de kunstenaar-genodigde Gérard Garouste die in de huid kruipt van een kunstverzamelaar en ons zijn denkbeeldige verzameling voorstelt, waarin zijn eigen werken vergezeld worden door de kunstwerken van andere kunstenaars; en tenslotte, Elizabeth Garouste, zijn echtgenote, designer.

Meer dan ooit is de term Obsessie betekenisvol in de context van een tentoonstelling die meerdere privéverzamelingen betrekt met de kunstwerken van één kunstenaar. De kunstwerken worden  opgesteld met oog voor de onverwachte dialogen die ze inspireren. De verzamelaars hebben de spelregels die werden opgelegd door Maison Particulière gevolgd: ze hebben zélf de kunstwerken gekozen die worden tentoongesteld. Want hoe kan men immers ingrijpen op de obsessies van anderen wanneer het gaat om het bijzondere, het individu, de emotie. Uit diversiteit ontstaat rijkdom.

Verschillende termen kwamen bij onze genodigden op, waaronder: “intensiteit, emotie, betovering, herhaling, accumulatie, overvloed, dwang, passie, begeerte, verlangen…”

THE EKARD COLLECTION werd opgericht door een koppel met een passie voor actuele kunst. In deze staan techniek, esthetiek en diepgang centraal.

De deelname van Chris en Lieven Declerck, in het zog van hun deelname aan Gemoedstoestanden in 2014, is betekenisvol: Obsessie is een gemoedstoestand waarvan de intensiteit waarschijnlijk onontbeerlijk is voor een kunstverzamelaar. Chris en Lieven Declerck onthullen de rijkdom van een verzameling die zich niet beperkt tot een thema, een medium of een welbepaalde dimensie.

De verzameling van Hélène David-Weill rijmt met begeerte, verlangen, plezier, uitwisselen en delen.

Tenslotte is er onze verzameling, waarvan één van de verholen leidraden de stimulatie van “energieën” is, alsmede de verwondering die een kunstwerk in onze ogen moet veroorzaken. Centraal in onze keuze is de circulaire vorm, een vorm die tegelijkertijd boeiend en mysterieus is, en voor ons een ware metafoor voor Obsessie is.

De bijdrage van Gérard Garouste, kunstenaar-genodigde, is tweevoudig: hij treedt hier zowel op als de kunstenaar die hij is en als de verzamelaar die hij niet is. Omdat hij bovenal een kunstschilder is en refereert naar de oude meesters, omdat hij inspiratie vindt in de Talmoed en in de grote klassiekers van de Literatuur als o.m. Cervantes en Dante, valt zijn werkt op in de hedendaagse kunstwereld.

De kunstwerken, zowel zijn eigen kunstwerken als die van andere kunstenaars die hij gekozen heeft, illustreren een “vreemde bezorgdheid” en zijn, in zekere zin, een “manier om ons medeplichtig te maken” van zijn denkbeeld. Zijn denkbeeldige verzameling telt werken van kunstenaars die op eerste gezicht ver lijken te staan van het oeuvre van Garouste: Neo Rauch, Marcel Broodthaers, Michaël Borremans of nog Sigmar Polke.

Enkele woorden nog over een uitzonderlijke genodigde, Elizabeth Garouste. Het is een waar genoegen om, naast het gebruikelijke design meubilair van Maison Particulière, haar ongewone, barokke en fraaie creaties tentoon te stellen; haar voetstukken, krukken en salontafels slepen ons mee in haar persoonlijk universum.

Tenslotte zijn er twee blikken, twee schrijfstijlen, twee externe getuigen, onze literaire genodigden: François Rachline en François de Coninck.

Het leek ons een uitgekozen kans om François Rachline, gezien zijn bestendige vriendschap met Gérard Garouste, te vragen het werk van zijn vriend met woorden te vergezellen.

François de Coninck werd ons voorgesteld door een verzamelaar van wie hij een adembenemend portret schreef, hij nam de pen ter handen voor de andere kunstwerken die deze tentoonstelling rijk is.

PRAKTISCHE INFO

Openingsuren  Dinsdag tot zondag zonder afspraak ;11u – 18u

Donderdag, nocturne tot 19u30

Gratis voor de leden, -18 jaar en studenten – 26 jaar

10€ Niet-leden

adres :Kasteleinsstraat 49 1050 Brussel

Bereikbaarheid met openbaar vervoer:    Tram: 93, 94 en 81 (Baljuw)    Metro: 2 en 6 (Louiza)    Bus: 54 (Baljuw)