Zoals het de traditie is in het Cultureel Centrum van Strombeek zijn er twee tentoonstellingen: een eerste gelinkt aan de collectie van het SMAK en een meer filosofische interventie van de Japanse kunstenaar Kosi Hidama. De eerste tentoonstelling ( Een vertaling van de ene taal naar de andere ‘ ) bestaat uit een selectie van 21 werken door Guy Rombouts uit de reserve van het SMAK. Een mooie waaier aan zeer goede kunstenaars zoals James Lee Byars, Katarina Fritsch, Panamaremko, Jef Geys,

Zoals het de traditie is in het Cultureel Centrum van Strombeek zijn er twee tentoonstellingen: een eerste gelinkt aan de collectie van het SMAK en een meer filosofische interventie van de Japanse kunstenaar Kosi Hidama. De eerste tentoonstelling ( Een vertaling van de ene taal naar de andere ‘ ) bestaat uit een selectie van 21 werken door Guy Rombouts uit de reserve van het SMAK. Een mooie waaier aan zeer goede kunstenaars zoals James Lee Byars, Katarina Fritsch, Panamaremko, Jef Geys, Dan Van Severen, Barry Flanagan… en zoals het de gewoonte is in dit cultureel centrum , met uitstekende begeleidende teksten wat van het bezoek ook een mooi initiatie parcours maakt om de hedendaagse kunst beter te begrijpen. De kelderverdieping is gewijd aan Kosi Hidama. Ik ben niet de man van hysterische superlatieven maar dit werk heeft mij echt tot het diepste van mijn ziel geraakt. Alles is geïnspireerd op de Japanse Wabi Sabi levensfilosofie: niets blijft, niets is ooit afgewerkt, niets is perfect. Het gaat dus over het onvolmaakte, het onafgewerkte, het minimale. Gewoon wat taken,  rijstpoeder en ceramiek: Meer niet en toch oneindig boeiend een betoverend.

De mededeling van het CC.

S.M.A.K. bestaat in 2019 twintig jaar. Dat moet worden gevierd en dat doen wij in Strombeek met een tweeluik. Het eerste luik is een hommagetentoonstelling die nooit eerder geziene collectiestukken voor het eerst ontsluit. Daarin worden 21 werken getoond uit de rijke Gentse collectie S.M.A.K. gekozen m.m.v. Dirk De Vos, ere-directeur van het Brugse Groeningemuseum, en Antony Hudek, afdelingshoofd van de opleiding Curatorial Studies aan KASK.

Beeldend kunstenaar Guy Rombouts tekende voor deze kunstwerken een scenografie. Guy Rombouts behoort tot een van onze weinige kunstenaars die de taal van antwoord gaf via de creatie en de inventieve toepassing van het AZART in inmiddels talloze tentoonstellingen sedert de jaren tachtig.

Met werk van Carlos Amorales, James Lee Byars, Jessica Diamond, Damien De Lepeleire, Maurizio Elettrico, Elisabeth Ewart, Barry Flanagan, Katharina Fritsch, Jef Geys, General Idea, Paolo Icaro Zoe Leonard, Jim Lutes, Jean-Marc Navez, Panamarenko, Ulrike Rosenbach, Erika Rothenberg, Dan Van Severen, Philippe Van Snick, Maurice Wyckaert, Heimo Zobernig.

Kosi Hidama (1968, JPN) is professioneel danser en keramiekkunstenaar. Voor de solopresentatie in Cc Strombeek realiseert Kosi Hidama nieuw werk onder de welluidende titel ‘Shiro’.

Pure white snow
covers the field spotlessly
there a white heron
stands alone
hiding itself
in its figure   

 Dōgen (Japanse zenmonnik 13de eeuw)

Shiro betekent “wit” in het Japans. Het betekent ook “leegte”. 白 is het Chinese karakter voor de kleur “wit”.

Blijkbaar werd het gemodelleerd naar de vorm van de menselijke schedel die werd achtergelaten in een veld en verbleekte door het weer.

Het gedicht van Dōgen bracht me in verwondering over het beeld van een sneeuwlandschap met een witte reiger.

(Ik vond het gedicht toen ik op het internet onderzoek aan het doen was over de Sabi-esthetiek, want het is bekend als het gedicht dat Sabi verbeeldt.)

Wit op wit. Het is bijna als een schilderij van Malevich, dacht ik.

De dunne lijn tussen twee witten lijkt het bestaan van beide te benadrukken en ze lijken elkaar te voeden en te vormen.

De reiger begraaft zijn Zelf in het landschap door zijn figuur.

Zijn bewustzijn dompelt zich onder in zijn figuur en in het landschap.

En het bewustzijn zal verdwijnen in een eindeloos omschakelen van de twee witten.

Voor deze tentoonstelling geef ik een voorstelling van mijn interpretatie van Sabi in keramisch, fotografisch en videowerk.

Ik ga een wintertuin maken in de kelder van Cc Strombeek.

Kosi Hidama

ma: 14u-17.30u
di/do: 14u-19.45u
wo/vr: 9u-12.30u & 14u-17.30u

Gemeenteplein 1
1853 Strombeek-Bever

 

Comme c’est la tradition au Centre Culturel de Strombeek, il y a deux expositions : une première liée à la collection du SMAK et une intervention plus philosophique de l’artiste japonais Kosi Hidama. La première exposition (Une traduction d’une langue à une autre’) consiste en une sélection de 21 œuvres par Guy Rombouts dans les réserves du SMAK à Gand. Une belle palette de très bons artistes tels que James Lee Byars, Katarina Fritsch, Panamaremko, Jef Geys, Dan Van Severen, Barry Flanagan… et comme il est d’usage dans ce centre culturel, avec d’excellents textes d’accompagnement qui font également de cette visite un parcours initiatique agréable pour mieux comprendre l’art contemporain.

 

Le sous-sol est dédié à Kosi Hidama. Je ne suis pas l’homme des superlatifs hystériques mais ce travail m’a vraiment touché au plus profond de mon âme. Tout est inspiré de la philosophie de vie japonaise Wabi Sabi : rien ne reste, rien n’est jamais fini, rien n’est parfait. Il s’agit donc de l’imparfait, de l’inachevé, du minimal. Juste quelques branches, de la poudre de riz et de la céramique : pas plus et pourtant infiniment fascinant et enchanteur.

 

lu: 14-17.30
ma/je: 14-19.45me/sa: 9-12.30 & 14-17.30

Gemeenteplein 1
1853 Strombeek-Bever