Het Smak in Gent viert zijn 20ste verjaardag en bij deze gelegenheid worden wij getrakteerd op een uitzonderlijke tentoonstelling met zo’n 150 werken uit de uitgebreide collectie. De geest van “Jan Hoet” is overal voelbaar en die garant staat voor een goede dosis poëzie, buikgevoel en subjectiviteit.
Het is een spannende reis doorheen zeven thema’s die sinds de jaren ’60 aan de basis liggen van de kunst van vandaag. Bij de ingang is er een uitstekende (gratis) gids in drie talen:

 

 

Het Smak in Gent viert zijn 20ste verjaardag en bij deze gelegenheid worden wij getrakteerd op een uitzonderlijke tentoonstelling met zo’n 150 werken uit de uitgebreide collectie. De geest van “Jan Hoet” is overal voelbaar en die garant staat voor een goede dosis poëzie, buikgevoel en subjectiviteit.

Het is een spannende reis doorheen zeven thema’s die sinds de jaren ’60 aan de basis liggen van de kunst van vandaag. Bij de ingang is er een uitstekende (gratis) gids in drie talen: neem hem mee omdat wat additionele informatie essentieel is om toegang te krijgen tot de meeste van de werken. Er zijn mensen die beweren dat een echt kunstwerk niet uitgelegd hoeft te worden. Jammer voor hen omdat ze een hoop dingen missen. Elk werk is de weerspiegeling van zijn tijd en om het werk te begrijpen moet je de tijd begrijpen, of het nu de 18e eeuw is of de jaren zestig en aan het tempo waarin alles zich ontwikkelt, is het al moeilijk om zich de tijdgeest van voor 11 september te herinneren. Het grensverleggende, het kritische en het inhoudelijke heeft de bovenhand op het esthetische en dit vergt contextualisering. Persoonlijk ontdek nieuw werk in twee fasen: ik bekijk het – altijd met een positieve a priori – en ik probeer te begrijpen wat de kunstenaar bedoelde. Daarna lees ik de uitleg voor een nieuw perspectief. Elk hedendaags werk is “open”, interpretaties kunnen veelvoudig zijn en de enige constante is dat het ergens in het diepste van onszelf een snaar doet trillen (een snaar die vaak teruggaat tot in onze kindertijd). Er was een opstelling die mij bijzonder aansprak: het SMAK heeft een zaal van een opvangcentrum voor migranten gereconstrueerd: matrassen naast elkaar, geen privacy, een paar “TATI”-tassen met schamele bezittingen en sporen van leven op de lakens en tafels. Op de muren, werken van Karel Appel, Baselitz, Reinhoud etc. De schok is bijna ondraaglijk: er zijn mensen die er rondwandelen zonder een blik op deze omgeving van matrassen en tassen en rustig naar de kunstwerken kijken; er zijn anderen die zich afvragen of er in zo’n wereld kunst nog een plaats heeft.
In het Museum voor Schone Kunsten tegenover het SMAK zijn er drie werken te zien die er werden tentoongesteld in de tijd dat het gedeeltelijk functioneerde als een plaats voor moderne kunst. Het zijn drie ‘mythische’ installaties van Buren, Beuys en Panamaremko.
Zeker gaan!.

Het SMAK schrijft :Naar aanleiding van haar twintigste verjaardag presenteert S.M.A.K. ‘De Collectie (I): Highlights for a Future’ die ongeveer 200 werken uit de collectie telt en net als tijdens de opening in 1999 het volledige museumgebouw beslaat. Met deze tentoonstelling wil S.M.A.K. vooral naar het heden en de toekomst kijken. Bekende klassiekers, nieuwe topstukken én recente aanwinsten uit de museumcollectie worden ingezet om de positie van het museum en de kunst in de hedendaagse realiteit te tonen en nieuwe verbanden te leggen met andere, soms verrassende en minder bekende werken uit de collectie.

Daarbij vertrekt de tentoonstelling ook expliciet vanuit de hedendaagse vaststelling dat de maatschappelijke realiteit en de kunstwereld vandaag de dag onmogelijk nog te vatten zijn in één overkoepelende, lineaire verhaallijn of concept. De tentoonstelling wordt onderverdeeld in zeven deelpresentaties die telkens een aantal hedendaagse tendensen uit de maatschappij en/of de kunstwereld voor het voetlicht brengen en illustreren met werken uit de museumcollectie. Naast deze voorgestelde leidraden wil de tentoonstelling in de eerste plaats ook een genereuze, uitgestoken hand uitreiken naar de bezoeker. Die wordt van harte uitgenodigd om zich onder te dompelen in het labyrint van de hedendaagse kunst en zelf aan de slag te gaan om mogelijke verbanden tussen de verschillende kunstwerken uit de museumcollectie te ontdekken.

practisch

Jan Hoetplein, Gent

Di-Vr : 9.39 – 17.30

ZA-ZO : 10-18

15€

 

 

Le Smak à Gand fête ses 20 ans et nous régale à cette occasion d’une expo exceptionnelle avec environ 150 oeuvres sélectionnées avec beaucoup de pertinence dans leur vaste collection. On y retrouve bien sur la ligne ‘Hoet ‘ ce qui garantit une bonne dose de poétique, de tripes et de subjectivité ; C’est un parcours passionnant à travers sept thématiques qui ont forgé l’art d’aujourd’hui depuis les années 60 . A l’entrée il y a un excellent guide gratuit et en trois langues : prenez le car il est indispensable pour accéder à la plupart des œuvres. Il y a des gens qui prétendent qu’une véritable œuvre n’a pas besoin d’explications. Tant pis pour eux car ils passent à côté de beaucoup de choses. Une œuvre est le reflet d’un temps et pour la comprendre il faut comprendre l’époque, que ce soit le XVIIIème ou les années soixante et au rythme ou tout évolue, on a déjà difficile à se remémorer le zeitgeistd’avant le 11 septembre. Personnelement, je fais toujours la découverte d’une œuvre nouvelle en deux étapes : je la regarde – toujours avec un apriori positif- et j’essaye de comprendre ce que l’artiste a bien voulu dire . Après je lis les explications pour une nouvelle perspective. Toute œuvre actuelle étant ‘ouverte’ , les interprétations peuvent être multiples et la seule constante est qu’elle fasse vibrer quelque chose en nous (qui remonte d’ailleurs souvent à notre enfance). Il y un accrochage qui m’a particulièrement interpelé : Le SMAK à reconstitué une salle d’ un centre d’accueil pour migrants : Matelas alignés côte à côte, pas d’intimité, quelques sacs ‘TATI’ avec de maigres possessions et des  traces de vie sur les draps et tables. Aux mur, des œuvres de Karel Appel, Baselitz ,Reinhoud etc. Le choc est presqu’intolérable : Il y a des gens qui s’y baladent sans un regard pour cet environnement glauque et bousculent  matelas et sacs pour aller lire les explications à côté des œuvres ; il y en a d’autres qui se demandent si dans un tel monde l’art a une place : à vous de voir.

Au musée des Beaux-Arts d’en face il y a trois œuvres qui y ont été exposés du temps où il fonctionnait partiellement comme lieu d’art moderne . Ce sont des  installations ‘ mythiques’ de Buren, Beuys et Panamaremko.

À ne rater sous aucun prétexte.

Communication officiële:

A l’occasion de son vingtième anniversaire, le S.M.A.K. présente ‘De Collectie (I): Highlights for a Future’ qui compte environ 200 oeuvres provenant de la collection qui couvre l’intégralité du musée comme lors de son inauguration en 1999. Par cette exposition, le S.M.A.K. entend surtout regarder vers le présent et l’avenir. Des classiques célèbres, de nouvelles pièces de qualité, ainsi que de récentes acquisitions de la collection du musée sont mises en avant pour montrer la position du musée et de l’art dans la réalité contemporaine et établir de nouveaux liens avec d’autres oeuvres de la collection moins connues, parfois surprenantes.

A cette fin, ‘De Collectie (I): Highlights for a Future’ part explicitement du constat selon lequel il est actuellement impossible de regrouper la réalité sociétale et le monde de l’art sous un seul concept linéaire et global. Inspirée partiellement par l’architecture spécifique du bâtiment actuel du S.M.A.K., l’exposition a été divisée en sept présentations partielles qui éclairent à chaque fois une série de tendances contemporaines de la société et/ou du monde de l’art et l’illustrent à l’appui d’oeuvres provenant de la collection du musée. Outre ces fils conducteurs proposés, l’exposition veut avant tout tendre une main généreuse vers le visiteur. Celui-ci est cordialement invité à se plonger dans le labyrinthe de l’art contemporain et à partir lui-même à la découverte d’éventuels liens entre les différentes oeuvres d’art de la collection du musée.

Infos Pratiques:

Jan Hoetplein, Gent

Ma-Ve : 9.39 – 17.30

Sa-Di : 10-18

15€