Wie nog nooit het kasteel van Gaasbeek heeft bezocht, heeft nu de perfecte gelegenheid. Niet alleen is er het prachtige park in herfstornaat,  het adembenemende uitzicht vanaf het terras,  de  gerestaureerde zalen met hun fascinerende wandtapijten , maar nu eveneens de werken van de Belgische kunstenaar David Claerbout.

De Kortrijkse kunstenaar, die internationaal bekendheid geniet, is een meester in het manipuleren van tijd. Hij combineert fotografie en video om beelden te creëren die haast stilstaan. Zijn extreem trage videowerken dagen de kijker uit en laten hen nadenken over concepten als tijd, ruimte, beweging en de architectuur . Hoewel sommigen de traagheid als verveling ervaren, bieden de werken een unieke en meditatieve ervaring.

Claerbout stelt eveneens zijn laatse werk voor : The Woodcarver and the Forest. (Lees de inleiding hieronder) . Genoeg  redenen om een herfstuitstap naar het Pajottenland te plannen.

Inleiding tot het werk:

The Woodcarver and the Forest presenteert zich als een intiem portret van een teruggetrokken jongeman en de aandachtige weergave van zijn enige, schijnbaar banale bezigheid: het bewerken van hout. Handwerk, zoals houtbewerking, is het symbool geworden voor een generatie op zoek naar een manier om schermmoeheid te verlichten en om verbinding te maken met de buitenwereld, bovenal met de natuur. Alleen al het kijken naar hoe een houtsnijder een houtblok transformeert tot een lepel heeft een bijna meditatieve werking. De repetitieve, langzame bewegingen en de zachte geluiden van het snijden en schrapen vallen onder het fenomeen ASMR (Autonomous Sensory Meridian Response), waarbij auditieve of visuele prikkels een diepe rust kunnen genereren.

The Woodcarver and the Forest is een processuele film die zich voordoet als een zich steeds herhalende kortfilm. Pas wanneer je voldoende tijd voor het werk uittrekt, onhult de film zijn ‘januskop’ en dus zijn dubbelhartige aard. Het natuurschoon en de dichte bossen verbergen wat er werkelijk aan de hand is. Het hartzeer dat we voelen als het bos zienderogen verdwijnt, terwijl de bomen een voor een geveld worden, is een krachtige herinnering aan het verstrijken van de tijd. Voor we het goed en wel beseffen, blijft er misschien niets meer over. Claerbout lijkt erop te wijzen dat overconsumptie en precorporatie overal aanwezig zijn, zelfs in the mindful consumer.

Naast de nieuwe film wordt een ensemble werken van Claerbout geïntegreerd in de historische kasteelzalen. Ze bieden een nieuwe blik op de collectie en de architectuur van het Kasteel van Gaasbeek als palimpsest of knooppunt van tijd. Maar ook op de ambachten die er diep mee verweven zijn, want toeval of niet: het Kasteel van Gaasbeek wordt omgeven door een uitgestrekt bos en bevat ‘hectaren’ aan houtwerk in een negentiende-eeuwse neostijl.

Deze tentoonstelling nodigt je uit om stil te staan.

12€

10-18 uur , Maandag gesloten.

C’est le moment idéal de visiter le château de Gaasbeek si vous ne l’avez jamais fait. Non seulement vous y trouverez un magnifique parc paré de ses couleurs d’automne, une vue à couper le souffle depuis la terrasse et des salles restaurées avec de fascinantes tapisseries, mais aussi les œuvres de l’artiste belge David Claerbout.

L’artiste, originaire de Courtrai et de renommée internationale, est un maître dans l’art de manipuler le temps. Il combine la photographie et la vidéo pour créer des images qui sont presque immobiles. Ses œuvres vidéo extrêmement lentes interpellent le spectateur et l’amènent à réfléchir sur des concepts tels que le temps, l’espace, le mouvement et l’architecture. Bien que certains puissent trouver cette lenteur ennuyeuse, les œuvres offrent une expérience unique et méditative.

Claerbout présente également sa dernière œuvre : The Woodcarver and the Forest. Autant de raisons de prévoir une escapade automnale au Pajottenland.

Introduction à l’œuvre :

The Woodcarver and the Forest se présente comme le portrait intime d’un jeune homme reclus et la description attentive de sa seule occupation, apparemment banale : le travail du bois. L’artisanat, comme le travail du bois, est devenu le symbole d’une génération qui cherche à se défaire de la fatigue des écrans et à se rapprocher du monde extérieur, et surtout de la nature. Le simple fait de regarder un sculpteur transformer un bloc de bois en cuillère a un effet presque méditatif. Les mouvements lents et répétitifs et les sons doux de la découpe et du grattage relèvent du phénomène ASMR (Autonomous Sensory Meridian Response), où des stimuli auditifs ou visuels peuvent générer un calme profond.

The Woodcarver and the Forest est un film processuel qui se déroule comme un court métrage qui se répète sans cesse. Il faut passer suffisamment de temps avec l’oeuvre pour que le film révèle son double visage. La beauté de la nature et les luxuriants paysages forestiers dissimulent ce qui se passe en réalité. Le déchirement que l’on éprouve lorsque la forêt disparaît à vue d’oeil, quand les arbres sont abattus les uns après les autres, est un puissant rappel de l’écoulement du temps. Avant que l’on ne s’en rende compte, il ne restera peut-être plus rien. Claerbout semble souligner que la surconsommation et la précorporation sont partout, même pour le consommateur averti.

Outre le nouveau film, un ensemble d’œuvres de David Claerbout sera intégré dans les salles historiques du château. Elles offrent un nouveau regard sur la collection et l’architecture du Château de Gaasbeek en tant que palimpseste ou le cœur d’échanges historiques. Mais aussi sur l’artisanat qui lui est profondément lié, car coïncidence ou pas : le Château de Gaasbeek est entouré d’une vaste forêt et contient des « hectares » de boiseries dans un style néo-classique du dix-neuvième siècle.

Cette exposition vous invite à faire une pause contemplative.

12 €

10-18 h ; fermeture le lundi.