Laten we beginnen met twee citaten uit de inleiding van de tentoonstelling ArtxGender die tot 19/4 in het MBRAB huishoudt: “Met een nieuwe tijdelijke opstelling richten de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België de aandacht op deze gendergebonden stereotypen. Art x Gender onderzoekt hoe beelden en kunstwerken deze voorstellingen versterken of juist in vraag stellen..” en “Met behulp van hedendaagse werken en werken uit de queer cultuur, evenals enkele schrijfsuggesties doorheen de hele tentoonstelling, stel ik u een perspectief voor op ons gemeenschappelijk patrimonium en matrimonium” (Raïssa Yowali). Dit is alweer een openbare kunstinstelling die in de val trapt van het inclusieve, #MeToo en queer, waardoor u – ja, u, jammerlijke analfabeten – een herlezing van ons verleden krijgt door de ideologische lens van deze tijd. Men moet u heropvoeden, beklagenswaardige producten van eeuwenlange visuele slavernij, door u te dwingen zich te schamen bij het bekijken van een Cranach zonder post-moderne zelfkastijding. Was de uitvoering tenminste op het niveau van deze moraliserende ambitie! Maar nee: een zaal waar men aan ‘klassieke’ werken enkele symbolisten en hedendaagse stukken heeft geplakt, zoals dit koppel van Raveel geflankeerd door twee renaissancistische naakten, wat een even geforceerd als onhandig syncretisme vormt. Wat de rest betreft, staan QR-codes naast zogenaamd ‘exemplarische’ werken; codes die onleesbaar zijn zonder een internetverbinding waarvoor voorafgaande registratie nodig is, waardoor het educatieve hulpmiddel ontoegankelijk is voor de onvoorbereide bezoeker. Het museum verwijst ook naar een gedrukt boekje waar niemand van het personeel van op de hoogte was. (PS: Ik heb het uiteindelijk bij thuiskomst op de website gevonden en mijn bezoek had een andere wending genomen) Als klap op de vuurpijl moet u slalomend navigeren tussen zwermen luidruchtige tieners, bezig met een schoolse speurtocht die is ontworpen om hen op te leiden tot goede inclusieve en kritische burgers ten aanzien van die kunstenaars uit het verleden die duidelijk niets begrepen van de pracht van onze huidige wereld. Onbetwistbaar de slechtste tentoonstelling in bijna vijftien jaar Quovadisart.
KONINKLIJKE MUSEA VOOR SCHONE KUNSTEN VAN BELGIË
Regentschapsstraat 3
1000 Brussel
10€
Di- Vrij: 10:00 – 17:00
Weekend: 11:00 – 18:00
Commençons par deux citations recueillies dans le préambule de l’exposition ArtxGender qui sévira au MBRAB jusqu’au 19/4 : « À travers un nouvel accrochage et des exemples choisis dans nos collections, ArtxGender interroge la manière dont les images et les œuvres d’art renforcent ou remettent en question les clichés et stéréotypes. » et « À l’aide d’œuvres contemporaines et issues de la culture queer, ainsi que de quelques propositions d’écriture tout au long du parcours, je vous propose une mise en perspective de notre patrimoine et matrimoine commun » (Raïssa Yowali).
Voilà encore une institution publique d’art qui tombe dans le panneau de l’inclusif, du #MeToo, queer etc, vous octroyant – oui, vous, misérables analphabètes – une relecture de notre passé à travers le prisme idéologique de l’air du temps. On doit vous rééduquer, produits lamentables de siècles d’esclavage du regard, vous forçant à avoir honte d’observer un Cranach sans une auto-flagellation post-moderne.

Au moins, si l’exécution était à la hauteur de cette ambition moralisatrice ! Mais non : une salle où l’on a greffé à des œuvres ‘classiques’ quelques symbolistes et contemporains, comme ce couple de Raveel flanqué de deux nus de la Renaissance, composant un syncrétisme aussi forcé que maladroit. Pour le reste, des codes QR jouxtent des œuvres prétendument ‘exemplatives’, codes illisibles sans une connexion internet exigeant un enregistrement préalable, rendant l’outil pédagogique inaccessible au visiteur non préparé. Le musée fait également référence à un livret imprimé dont personne du personnel était au courant.( PS: Je l’ai trouvé finalement à mon retour sur le site et ma visite aurait pris probablement une autre tournure) Pour couronner le tout, vous devrez slalomer entre des nuées d’ados bruyants, occupés à un jeu de piste scolaire conçu pour les former en bons citoyens inclusifs et critiques de ces artistes du passé qui, évidemment, n’avaient rien compris à la splendeur de notre beau monde d’aujourd’hui. Sans conteste, la plus mauvaise exposition de presque quinze années de Quovadisart.
MUSÉES ROYAUX DES BEAUX-ARTS DE BELGIQUE
Rue de la Régence, 3
1000 Bruxelles
10€
Mardi – Vendredi : 10:00 – 17:00
Week-end : 11:00 – 18:00



